Onderzoek: Mobiel abonnement geniet absolute voorkeur

4 november 2015

mobiel-abonnementenEen mobiel abonnement geniet voor de meeste Nederlanders de voorkeur boven een prepaid-abonnement. Dit blijkt uit een recent onderzoek van de telecomexperts van Telecompaper.

Uit kwartaalonderzoek over het derde kwartaal van 2015 van de telecomspecialisten naar de stand van het aantal mobiele abonnementen op de Nederlandse markt ()  blijkt dat 82 procent van de respondenten over een mobiel abonnement beschikt. In dezelfde periode in 2014 was dit percentage nog 77 procent. De meest populaire abonnementsvorm is een mobiel abonnement in combinatie met een mobiel toestel. Ook heeft 35 procent van de respondenten nu een sim only-abonnement. Veel eindgebruikers die nu een sim only-abonnement hebben, hadden eerder vaak een prepaidabonnement, aldus de specialisten.

Kostenaspect belangrijk
Uit het onderzoek blijkt veder dat het kostenaspect voor veel respondenten nog steeds belangrijk is. Voor ongeveer 43 procent was dit in 2014 de voornaamste reden om voor een bepaalde mobiele aanbieder te kiezen. In het derde kwartaal van dit jaar is dit percentage gestegen naar 47 procent. Verder is ook de afgelopen twee jaar 40 procent van de mobiele abonnementshouders van aanbieder gewisseld. Ruim een derde van de respondenten, 37 procent, zit vier jaar of langer bij zijn aanbieder. Vooral T-Mobile en Vodafone hebben trouwe eindgebruikers, aldus Telecompaper.

Merkenpopulariteit
De onderzoekers keken ook naar welke aanbieders het meest populair zijn en waarom. Zo zijn no frill-merken als Ben, Hollandsenieuwe, Simyo en Telfort populair vanwege de lage maandelijkse kosten. De vaste merken als KPN, T-Mobile en Vodafone zijn daarvoor minder een reden. T-Mobile en Vodafone zijn ook belangrijk vanwege de kosten. KPN is populairder vanwege de netwerkkwaliteit. Tieners vinden Hollandsenieuwe en Tele2 zeer interessant, senioren vaker Telfort en Simpel.

Advertenties