Smartphoneverkoop zit weer in de lift

3 november 2015

smartphonesOndanks naargeestige voorspellingen over verzadiging, lijkt de wereldwijde smartphoneverkoop weer in de lift te zitten. Voor het derde kwartaal van dit jaar constateren de marktonderzoekers van IDC dat smartphones nog steeds gewild zijn.

Uit het kwartaalonderzoek over het derde kwartaal van 2015 blijkt, aldus de marktexperts, dat de wereldwijde smartphoneverkoop weer gestegen is ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar. In totaal gingen er, vergeleken met Q2 2015, wereldwijd 6,8 procent meer smartphones over de toonbank of een totaal van 355,2 miljoen stuks. In Q2 2015 waren dat er nog 332,6 miljoen.

Smartphonemarkt in beweging
Wel constateren de onderzoekers dat de markten voor smartphones veranderen. In het derde kwartaal van 2015 gingen er onder andere minder iPhones over de toonbank dan verwacht en ook topmodellen op basis van Android waren minder in trek. In het laatste geval kwam dit doordat nieuwe topmodellen door fabrikanten niet echt binnen een voor consumenten aantrekkelijke prijscategorie werden aangeboden. Veel consumenten zijn zich ook meer bewust van alternatieve mogelijkheden voor een smartphone om goedkoper uit te zijn. In volwassen en zwaar gesubsidieerde markten bieden bijvoorbeeld operators steeds vaker abonnementen aan die een allerlaatste model smartphone garanderen of trade-in opties bieden. Daarnaast keien ook eindgebruikers vaker voor een simonly-abonnement, waarbij ze hun telefoon zelf aanschaffen. En dat hoeft niet altijd de duurste smartphone te zijn. Vooral Android-telefoons die 500 dollar of meer kosten, hebben hier last van, aldus de onderzoekers van IDC.

Schermafbeelding 2015-11-02 om 09.30.45

Stevige concurrentie
High-end smartphones worden voor steeds meer leveranciers erg belangrijk omdat zij denken dat zij hiermee de concurrentie aankunnen met Apple en Samsung om het marktleiderschap. Toch verwachten de IDC-experts dat juist in de markt voor midrange- en goedkopere smartphones nog het meeste valt te winnen. Uit de resultaten over het derde kwartaal van 2015 blijkt verder dat Samsung wereldwijd nog steeds de grootste verkoper is van smartphones met 84,5 miljoen stuks. Dit is 6,1 procent meer dan in Q3 2014. Hoewel de focus bij de Zuid-Koreaanse leverancier nog op de Galaxy highend-modellen ligt, verkocht het bedrijf, vooral in belangrijke opkomende markten, ook veel smartphones van onder de 200 dollar. Apple blijft tweede en zag de verkoop in Q3 2015 flink toenemen. Dit kwam vooral door de introductie van de nieuwe 6S- en 6S Plus-modellen. In totaal groeide, ten opzichte van een jaar eerder, de verkoop van de iPhone met 22,2 procent naar een totaal van 48 miljoen stuks. Huawei is derde met een verkoop van in totaal 26,5 miljoen stuks. Dit is maar liefst 60,9 procent meer dan in 2014. Lenovo is vierde met 18,8 miljoen stuks; +11,1 procent. Xiaomi verkocht uiteindelijk 18,3 miljoen stuks.

Advertenties