Onderzoek: Nederlandse quad play-markt neemt toe

2 november 2015

Quad-PlayNederlanders combineren steeds vaker vaste breedband, vaste  telefonie, televisie en mobiele telefonie in één enkel pakket. Dit constateren de telecomexperts van Telecompaper in een recent kwartaaloverzicht over consumentenpakketten in het tweede kwartaal van dit jaar. Het aantal triple play-pakketten met breedband, vaste telefonie en televisie nog wel hoger.

Uit het onderzoek van de marktexperts blijkt dat het aantal Nederlandse huishoudens dat zijn telecom- en internetvoorzieningen afneemt bij aparte aanbieders daalt. Vooral het aantal huishoudens dat al zijn voorzieningen in een enkel pakket combineert, quad play, neemt de laatste tijd flink toe. In het tweede kwartaal hadden, volgens de berekeningen van de onderzoekers, ruim een half miljoen Nederlandse huishoudens een quad play-pakket bij een van de Nederlandse aanbieders. Het marktaandeel van quad play ligt nu op 8 procent van de totale markt van het aantal breedbandaansluitingen. Vorig jaar lag dit nog op 5 procent. In totaal verzorgt het aantal quad play-aansluitingen een omzet van meer dan 100 miljoen euro. In 2014 lag de omzet uit deze pakketten nog op 58 miljoen euro.

Triple play nog dominant

Ondanks de snelle opkomst van quad play op de Nederlandse breedbandmarkt, blijkt dat triple play met alleen breedband, vaste telefonie en televisie nog wel het meest afgenomen pakket is. Bijna vier miljoen Nederlandse huishoudens hebben een triple play-pakket. Het aantal huishoudens dat het simpel houdt bij alleen breedband en vaste telefonie of televisie van een enkele aanbieder blijft verder stabiele. Wel vinden hier wel verschuivingen plaats, zo stellen de onderzoekers in het kwartaalrapport. In plaats van met vaste telefonie wordt wel steeds vaker een vaste breedbandverbinding afgenomen in combinatie met televisie of met mobiele telefonie.

Marktaandelen quad- en triple play

Natuurlijk keken de onderzoekers ook nog naar de Nederlandse marktaandelen van de quad- en triple play-pakketten. KPN is marktleider als het gaat om quad play en blijkt elk kwartaal flink te  groeien. Blijkbaar werpt de Compleet-campagne zijn vruchten af. Wel staat het marktaandeel onder druk door de komst van het gefuseerde Ziggo dat nu ook, nu nog via het netwerk van Vodafone, mobiele telefonie met 4G aanbiedt. Wat betreft triple play, is met 60 procent juist Ziggo weer marktleider en komt 30 procent voor rekening van KPN. De laatste 10 procent wordt verdeeld tussen aanbieders als M7, Delta, Tele2 en Vodafone.

Advertenties