KPN domineert nog Nederlandse zakelijke telefoniemarkt

28 oktober 2015

vaste_telefonieDe Nederlandse zakelijke telefoniemarkt, zowel vast als mobiel, is nog steeds goed tot redelijk in handen van KPN. Wel wint de concurrentie op zakelijk gebied terrein, zo stelt marktonderzoeker Computer Profile vast in een onderzoek.

Penetratie_vaste_telefonie-_ontwikkelingUit het onderzoek van de techmarktspecialisten blijkt dat KPN, dat gisteren ook de nieuwste kwartaalcijfers bekend maakte, op de Nederlandse markt voor vaste zakelijke telefonie nog steeds de duidelijke marktleider is. Ongeveer 55 procent van de onderzochte bedrijven  van 50 of meer werknemers geeft aan dat zij voor hun vaste telefonie klant zijn bij deze telecomoperator. Wel knaagt de concurrentie langzaam aan dit marktaandeel. Inmiddels verzorgt Tele2 al bij 14 procent van deze bedrijven de vaste telefonie, Vodafone 11 procent en nieuwkomer Ziggo 9 procent. KPN is vooral sterk vertegenwoordigt in het grootzakelijke segment, waaronder multinationals en Nederlandse vertegenwoordigingen van Fortune 500/Forbes 2000-lijsten. Naast KPN is ook de Britse incumbent BT op de Nederlandse markt sterk actief.

Penetratie_vaste_telefonie_-_tangramOverige vaste marktsegmenten
Volgens de onderzoekers is de andere grote aanbieder van vaste telefonie, Tele2, juist sterk actief in het publieke domein. Ongeveer 43 procent van de overheidsinstellingen geeft aan deze operator te gebruiken voor hun vaste telefonie. Voor het onderwijs en de zorgsector liggen deze percentages op respectievelijk 17 en 13 procent. Vodafone scoort in het zakelijke vaste telefoniesegment vooral goed bij grotere bedrijven en bedrijfssectoren. Zo heeft deze aanbieder binnen de ICT- en nutssecor en de handelssector een marktaandeel van respectievelijk 17 en 12 procent. Ziggo tot slot is het slechtst vertegenwoordigd in het grootzakelijke segment, maar weer juist sterk in het publieke domein. Vooral komt dit door de sterke positie, 17 procent marktaandeel, binnen de zorgsector.

Penetratie_mobiele_telefonie_-_branchesZakelijke mobiele markt
De onderzoekers keken veder ook naar de zakelijke mobiele markt. Ook daar is KPN nog steeds de grootste aanbieder, maar hier staat het marktaandeel meer onder druk dan in het vaste segment. Het marktaandeel van de telecomoperator in dit segment is 43 procent. De laatste vier jaar is dit marktaandeel, volgens de experts, nauwelijks veranderd en ligt het zakelijke mobiele marktaandeel voor de telecomoperator tussen de 42 en 45 procent. Zakelijke mobiele telefonie van KPN is vooral sterk vertegenwoordigd in de zorgsector en de financiële en zakelijke dienstensector en in de handel. Vodafone heeft volgens het onderzoek een marktaandeel van 36 procent op de zakelijke markt. De marktpenetratie van deze aanbieder ligt in de laatste vier jaar tussen de 37 en 41 procent. De wereldwijde opeartor is in het Nederlandse zakelijke segment vooral vertegenwoordigd in de ICT- en nutssector met maar liefst een penetratie van 53 procent. Ook binnen de overheid is Vodafone marktleider. Dit komt vooral doordat de operator de aanbesteding OT2010 heeft gewonnen. Nederlandse dochter van Deutsche Telekom daalt de afgelopen vier jaar het zakelijk mobiele marktaandeel; van 13 procent in 2012 tot 11 procent nu. T-Mobile is mobiel sterk actief binnen de onderwijssector. Telfort, een KPN-merk, is met 4 procent een andere sterke zakelijke mobiele aanbieder. Overige aanbieders hebben een gemiddeld marktaandeel van 1 procent of minder, zo constateert Computer Profile.

Advertenties