EU: Breedband niet zo snel als beloofd

28 oktober 2015

31-12De gemiddelde breedbandsnelheid van Europese breedbandabonnees is niet helemaal wat aanbieders hen beloven. Dit constateert de Europese Unie in een onderzoek. Uit andere deelonderzoeken blijkt wel dat prijzen voor een breedbandverbinding dalen en de penetratie in de 28 lidstaten is toegenomen.

Broadbandspeed

Uit een drietal breedbandonderzoeken van de Europese Unie, op basis van cijfers uit het derde kwartaal van 2014, blijkt dat de gemiddelde breedbandsnelheid voor consumenten binnen de 28 lidstaten en IJsland en Noorwegen niet geheel overeenstemt met wat aanbieders beloven. Volgens het onderzoek naar de gemiddelde breedbandsnelheid binnen de EU ligt de gemiddelde breedbandsnelheid voor consumenten op 75 procent van de geadverteerde snelheid. Dit is evenveel als in 2013. Doordat meer is geïnvesteerd in snellere netwerken steeg wel de gemiddelde downloadsnelheid van 30 Mbps in 2013 naar 38 Mbps in 2015. De verschillen tussen geadverteerde en uiteindelijke snelheid zijn kleiner bij kabelbreeedbandverbindingen, 86,5 procent, en glasvezel, 83 procent, dan bij breedband over koper (xDSL): 63,3 procent.

BroadbandpricesDaling abonnementsprijzen
Uit het deelonderzoek over de prijzen van breedbandabonnementen blijkt dat tussen 2012 en 2014 de prijzen van breedbandtoegang in de EU met gemiddeld 12 procent zijn gedaald. Volgens het onderzoek bieden abonnementen met downloadsnelheden van tussen de 12- en 30 Mbps de beste prijs-kwaliteitsverhoudingen. Wel kunnen prijzen tussen de lidstaten weer onderling veel verschillen.

BroadbandcoveragePenetratie neemt toe
Inmiddels heeft 99,4 procent van alle EU-huishoudens, in totaal ruim 216 miljoen, toegang tot een vorm van breedband. Toegang tot mobiele breedband, onder meer via 4G-netwerken, steeg van 59,1 procent in 2013 naar 79,4 procent in 2014. De nieuwste soort breedbandnetwerken die snelheden vanaf minimaal 30 Mbps bieden, op basis van NGN-technologie, hadden in 2013 bijvoorbeeld nog een penetratie van 61,9 procent. In 2014 lag dit aandeel op 68,1 procent, zo concludeerde de EU in het deelonderzoek.

Advertenties