Home > Branchenieuws, Consumenten, Mobiele devices, Mobiele technologie, Mobiele toepassingen, Onderzoek, Wearables > Smartphonegebruikers kopen liefst wearable van Apple

Smartphonegebruikers kopen liefst wearable van Apple

27 oktober 2015

apple-watch-6-1_p7nxEindgebruikers van een smartphone laten bij de keuze van een wearable smart device niet direct hun merkvoorkeur te volgen. Het liefst kopen zij een smart wearable device van Apple, zo concluderen de marktonderzoekers van Juniper Research.

De Apple Smart Watch is het meest populair onder eindgebruikers van een smartphone als het gaat om de aanschaf van een smart wearble. Volgens het onderzoek staat Apple bovenaan de lijst van favoriete merken. Na Apple volgen Samsung, Google en LG. Nike is met een zesde plaats pas het eerste niet-techmerk dat consumenten interessant vinden voor de aankoop van een wearable.

Meerwaarde wearable onduidelijk
Uit de onderzoeksresultaten blijkt verder dat eindgebruikers een wearable nog niet echt aanschaffen voor de meerwaarde die het device hen zou kunnen brengen. De onderzoekers geven aan dat voor veel eindgebruikers de uiteindelijke meerwaarde nog eigenlijk onbekend is. Vooral het ontbreken van een juist gebruik van deze devices is vaak nog de grootste bottle neck voor de verkoop van wearables. Het is wellicht daarom, aldus Juniper Research, dat activiteitsmeters en fitness-devices nu nog het meest worden verkocht. Deze devices geven duidelijk aan waarvoor ze te gebruiken zijn.

Overige onderzoeksresultaten
Het onderzoek liet verder nog zien dat slechts 1 op de vijf eindgebruikers bereid is om meer dan 175 dollar te betalen voor een wearable. Fitness-trackers doen het daarom ook zo goed omdat deze devices de enige in hun soort zijn waar zij niet boven de 175 dollar uitkomen. Batterijduur speelt bij aankoop van een wearable geen enkele rol. Slechts 4 procent van de respondenten vindt dit belangrijk. iOS-gebruikers zijn tenslotte meer geneigd om in de toekomst een wearable aan te schaffen ten opzichte van Android-gebruikers. Wel gaven beide soorten eindgebruikers aan dat het niet uitmaakt welk soort wearable wordt aangeschaft.

Advertenties