Home > Branchenieuws, Clouddiensten, Consumenten, Europese zaken, Hosted Telefonie, Mobiel dataverkeer, Mobiele diensten, Omzet, Onderzoek, OTT, Vaste telefonie, VoIP, Wet- en regelgeving > Onderzoek: Weinig invloed van VoIP en instant messaging op omzet Europese telco’s

Onderzoek: Weinig invloed van VoIP en instant messaging op omzet Europese telco’s

21 oktober 2015

VOIPDe opkomst van VoIP en instant messaging lijkt weinig invloed te hebben op Europese telecomoperators en hebben hen niet echt beschadigd in hun omzet. Dit stellen onderzoekers van telecomspecialist IDATE in een onderzoek.
Volgens het rapport van de Franse specialisten blijkt de opkomst van VoIP en instant messaging Europese telecomoperators niet in de problemen te hebben gebracht op het gebied van omzet. Sterker nog: volgens de onderzoekers heeft de introductie van deze diensten de telecomoperators zelfs kleine voordelen gebracht. Zij stellen dat het verlies aan inkomsten uit sms-berichten wordt gebalanceerd met een stijging van de omzet uit de datatarieven. Juist VoIP en instant messaging zouden hieraan hebben bijgedragen.

Voorbeelden
Zo blijkt dat in Europese landen waar de prijs voor sms goedkoop was of werd geleverd als een onderdeel van een onbeperkt tarief, opkomende instant messagingdiensten als WhatsApp nauwelijks invloed hebben gehad op de sms-inkomsten van de operators. In landen waar die kunstmatig hoog wordt gehouden werd juist de terugval in sms-inkomsten versneld door de opkomst van OTT instant mesagingdiensten. Daarnaast heeft VoIP impact gehad op vooral internationaal bellen, maar de relatieve verliezen zouden klein zijn. In sommige gevallen zijn de VoIP-diensten zelfs geleverd door de telecomoperators.

Uitdagingen van Europese telecomoperators

In het rapport onderkennen de onderzoekers wel dat Europese telecomoperators voor uitdagingen staan. Deze uitdagingen zijn vooral de regelgeving vanuit de Europese Unie en de onderlinge competitie binnen de Europese telecomindustrie. In het laatste geval gaat het voornamelijk om zaken rondom telefoongesprekken, zoals mobile termination, roaming, en de overgang van telecomoperators naar managed VoIP-diensten.

Advertenties