Home > Branchenieuws, Internet, Omzet, Onderzoek, Vast breedbandinternet, Video > Telecomoperators zetten betaaltelevisieaanbieders onder druk

Telecomoperators zetten betaaltelevisieaanbieders onder druk

20 oktober 2015

iptv1Telecomoperators in West-Europa vergroten hun druk op aanbieders van betaaltelevisie door hun televisieaanbiedingen uit te breiden met content. Dit signaleren de marktspecialisten van Futuresource Consulting in een onderzoek. Telecomoperators worden in West-Europa steeds meer de vaste televisieaanbieder.
Uit het onderzoek van de marktsepecialisten komt naar voren dat telecomoperators in West-Europa veel succes boeken bij consumenten met hun IPTV-pakketten binnen hun triple play- of quad play-aanbiedingen. Volgens de onderzoekers keken in West-Europa in 2014 27 miljoen huishoudens televisie via IPTV van hun telecomoperator. Dit is ongeveer 15 procent van alle West-Europese huishoudens. Tussen 2015 en 2019 wordt een groei verwacht van maar liefst 30 procent. Hiermee zal IPTV in West-Europese huishoudens de groei van zowel kabelaansluitingen als satelliet voorbijstreven. Deze twee laatste vormen van televisieaanbod kunnen een daling van het aantal aansluitingen verwachten van respectievelijk 9 en 6 procent in de komende vijf jaar. In hun onderzoek geven de specialisten aan dat de groei van IPTV in West-Europese huishoudens vooral het gevolg is van de bundels die telecomoperators aanbieden. Vooral is IPTV vaak een ‘lokkertje’ om een vaste breedbandaansluiting af te nemen.

Directe concurrentie met betaaltelevisie
De telecomoperators gaan met hun IPTV-aanbieding ook steeds meer de concurrentie aan met al bestaande leveranciers van betaaltelevisie. Bijvoorbeeld door het aanbieden van Netfilx via IPTV, zoals in Nederland KPN binnenkort gaat doen. Voor de telecomoperators is dit, aldus het onderzoek, een manier om tegen weinig kosten en weinig risico videodiensten aan te bieden. Een volgende stap is daarbij het aanbieden van eigen, exclusieve content en zo meer huishoudens overhalen om hun televisie via IPTV af te nemen. Op deze manier hopen telecomoperators meer omzet uit hun diensten te halen en een beter alternatief te vormen. Hiermee hopen telecomoperators uiteindelijk zowel nieuwe klanten te werven als de bestaande te behouden, concluderen de experts.

Advertenties