BYOD blijft dominant op zakelijke markt voor mobiele tablets

19 oktober 2015

smartphonesHet wereldwijd aantal verkochte zakelijke smartphones en tablets in het tweede kwartaal van 2015 laat gemengde resultaten zien. Bedrijven kochten minder smartphones, maar het aantal verscheepte tablets nam toe. Dit stellen de marktonderzoekers van Strategy Analytics in een onderzoek. BYOD op de werkvloer blijft dominant.

Volgens het rapport van de marktspecialisten daalde in het tweede kwartaal van 2015 het aantal zakelijk verkochte smartphones met 3 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. In totaal kochten bedrijven in Q2 2015 89,3 miljoen smartphones voor hun werknemers. Ten opzichte van Q2 2014 is de verkoop wel gestegen; met 16 procent. Tablets bleken in het tweede kwartaal van dit jaar meer in trek bij bedrijven dan de afgelopen jaren. Het aantal zakelijk verkochte tablets steeg met 2 procent ten opzichte van Q1 2015 naar een totaal van 19,6 miljoen stuks. De regio Azië-Pacific is met een aandeel van 50 procent de belangrijkste afzetmarkt voor zakelijke smartphones.

BYOD nog dominant
Een belangrijke reden voor de terugval in de aanschaf van zakelijke smartphones was dat afgelopen kwartaal veel bedrijven even de kat uit de boom keken met het aanschaffen van nieuwe smartphones en tablets voor hun medewerkers. Dit kwam, zo stellen de onderzoekers, vooral door de lancering van nieuwe devices die werd verwacht van zakelijke favorieten als Apple en Microsoft. Daarnaast blijkt voor zowel smartphones als tablets het BYOD-model binnen bedrijven wereldwijd nog steeds dominant. Driekwart van alle zakelijke smartphones en tablets is een privé-exemplaar. Werknemers gebruiken dus vaker een privétoestel op de werkvloer dan een door hun werkgever ter beschikking gestelde zakelijke telefoon. Wat betreft tablet stellen bedrijven wel steeds meer tablets beschikbaar als vervanging van een laptop voor bepaalde groepen werknemers of geven medewerkers tablets in functies die erg mobiel zijn. Volgens Strategy Analytics blijft het BYOD-model nog wel geruime tijd het belangrijkste model voor mobiele devives op de werkvloer.

OS-markt
Tot slot constateerden de onderzoekers dat op Android gebaseerde smartphones en tablets het meest naar zakelijke eindgebruikers gingen met marktaandelen van respectievelijk 65 en 52 procent van het totaal. iOS heeft een marktaandeel van respectievelijk 28 procent en 38 procent voor zakelijke smartphones en tablets. Microsoft noteert nu 6 en 10 procent.

Advertenties