Mobiele technologie blijft hoog op zakelijke agenda


6 oktober 2015

37573570Het gebruik van mobiele producten en diensten blijft hoog op de zakelijke agenda en bedrijven blijven flink hierin investeren. Dit blijkt uit een recent onderzoek van de marktspecialisten van IDC. Wel hebben zij daarbij nog uitdagingen en is daarom de selectie van leveranciers streng.

Uit een rapport van de marktspecialisten, voornamelijk gericht op grootzakelijke bedrijven, blijkt dat bedrijven nog steeds flink investeren in mobiele toepassingen en diensten. Belangrijkste redenen hiervoor zijn, aldus de respondenten, contact tussen medewerkers onderling, 68 procent geeft dit aan, en contact met klanten, 62 procent. Daarnaast geeft 60 procent van de onderzochte bedrijven aan dat zij met mobiele toepassingen de snelheid van hun beslisvorming willen verbeteren. Ongeveer 85 procent verhoogt op dit moment de mobiele uitgaven. Binnen de komende twee maanden investeren bedrijven flink in een aantal belangrijke mobiele toepassingen, zoals WiFi-capaciteit, tablets en smartphones en diensten als enterprise mobility management. Daarnaast voorspellen de onderzochte bedrijven dat zij de komende jaren meer geld zullen uitgeven aan WiFi en het verbeteren van de bandbreedte om betere mobiele ervaringen mogelijk te maken. Ook apps die de productiviteit moeten stimuleren worden populairder. Vooral toepassingen voor Custom Relationship Management (CRM), Sales Force Automatisation (SFA) en Enterprise Resource Management (ERP).

Uitdagingen overwinnen

Ondanks de verdergaande interesse van bedrijven in mobiele toepassingen en diensten, zijn er voor hen toch nog een aantal beren op de weg, zo concludeert het rapport van de marktspecialisten. De respondenten geven aan dat beveiliging voor het, 54 procent, het grootste punt van zorg is bij mobiele toepassingen en diensten. Beschikbaarheid van voldoende budget is de volgende zwaarwegende uitdaging. Van de respondenten noemt 46 procent deze. Toegangsmogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid staan op de derde plaats, 27 procent. Andere uitdagingen op mobiel gebied voor bedrijven zijn verder, aldus de respondenten, de mogelijkheid om ROI aan te tonen, 26 procent, en problemen met bestaande apparatuur, eveneens 26 procent. Om de beveiligingsproblemen het hoofd te bieden, zetten bedrijven steeds vaker mobile device management (MDM)-systemen in om hun mobiele gegevens te beveiligen. Inmiddels heeft 74 procent van de respondenten al MDM-systemen geïmplementeerd of is dat van plan te doen, aldus het onderzoek van IDC. Meer dan 26 procent onderzoekt dit op dit moment.

Beslissers en leverancierbeleid

Tot slot onderzochten de marktspecalisten ook wie nu binnen bedrijven verantwoordelijk is voor het mobiele beleid. De IT-afdeling neemt hierbij in de meeste gevallen, 66 procent, het voortouw. Wat betreft leveranciersbeleid richten de bedrijven zich voornamelijk, 85 procent, op hoe producten en diensten van een leverancier integreren met de bestaande netwerkinfrastructuur en applicaties. Daarnaast is van groot belang hoe leveranciers de veiligheidseisen kunnen realiseren. 83 procent van de respondenten let hierop. Eenvoudig gebruiksgemak van mobiele diensten en toepassingen is voor eveneens 83 procent van belang. Wel is een en ander afhankelijk van de branche waarin de eindgebruikers actief zijn, zo besluiten de onderzoekers van IDC in hun rapport.

Advertenties