Mobiele financiële diensten kunnen flink groeien in Europa

5 oktober 2015

full-value-mobile-financial-services_articles_lgMobiele financiële diensten hebben een groot groeipotentieel in Europa. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van de billingspecialist voor telecomoperators Amdocs in een recent onderzoek. Het komende jaar kan wel eens de doorslag gaan geven, zo stellen de experts.
Uit het wereldwijde onderzoek naar mobiele financiële diensten en de eindgebruikers  blijkt dat ongeveer de helft van de Europeanen nog geen mobiele financiële diensten gebruikt. Of zij weten niet van het bestaan van dit soort diensten, of zij zijn niet geïnteresseerd in het gebruik, aldus het rapport. Wel geven de resultaten aan dat 15 procent binnen een jaar al dit soort diensten wil gaan gebruiken. Dit betekent dat Europa een zeer aantrekkelijke groeimarkt vormt voor mobiele financiële diensten.

Lokkertjes belangrijk
De meest geschikte financiële diensten om ook mobiel in Europa te worden afgezet zijn, aldus de onderzoekers, bancaire leningen, spaarrekeningen, verzekeringen, mobiele coupons, omni-channel payments en toepassingen voor het betalen van onderwijs of gezondheidszorg. Willen Europeanen deze mobiele financiële diensten gaan gebruiken, dan zijn lokkertjes heel interessant, volgens de billingspecialist. Aanbieders moeten eindgebruikers beloningen bieden voor het gebruik van deze diensten zoals gratis belminuten of gratis sms. Ook kunnen zij vouchers bieden voor producten, diensten of entertainmenttoepassingen.

Verbeteringen van telecomoperators

Tot slot geeft het onderzoek telecomoperators een aantal aanwijzingen waarmee zij het faciliteren en de adoptie van mobiele financiële diensten kunnen vergemakkelijken. In de eerste plaats is dat het verbeteren van de databeveiliging. Ongeveer 45 procent van de respondenten gaf aan dat een goede beveiliging een belangrijk criterium voor hen was voor het gebruiken van mobiele financiële diensten. Ten tweede moeten zij de dienstverlening als het om deze diensten gaat verbeteren. 44 procent van de respondenten vindt deze niet goed genoeg, aldus het onderzoek. Ten derde moeten telco’s beloningen bieden voor het gebruik van de diensten; 37 procent was bezorgd over de administratie hiervan. Verder geeft 32 procent aan dat telco’s lage tarieven voor het gebruik van mobiele financiële diensten moeten bieden. Tot slot geeft 30 procent van de respondenten aan dat het gebruik van deze diensten eenvoudig moet zijn om het gebruik ervan te overwege

Advertenties