Home > Branchenieuws, Consumenten, Nederland, Onderzoek, Vaste telefonie > Vaste telefoonlijn steeds minder gebruikt

Vaste telefoonlijn steeds minder gebruikt

30 september 2015

vaste_telefonie_st_1972679qNederlandse huishoudens gebruiken steeds minder hun vaste lijn. Dit blijkt uit onderzoek van de telecomexperts van Telecompaper’s Consumer Panel.
Volgens het onderzoek blijkt dat Nederlandse huishoudens minder gaan bellen via hun vaste telefoonverbinding als zij daarover beschikken. In 2012 gebruikte 84 procent van de huishoudens met een vaste lijn minstens een keer per week deze verbinding om te bellen. Tegenwoordig is dit, aldus het onderzoek, gedaald naar 69 procent. In 2012 wed de vaste lijn gemiddeld 17 keer per maand gebruikt. In augustus van dit jaar was dit 13 keer per maand.

Wel groei vaste telefonie
Bovenstaande cijfers zijn volgens de onderzoekers best verrassend. Zeker deze cijfers worden afgezet tegenover de aanwezigheid van vaste telefonie binnen de Nederlandse huishoudens. Beschikte in 2012 nog maar 74 procent van de huishoudens een vaste verbinding, dit jaar is dat toegenomen naar 81 procent. Volgens Telecompaper ligt de oorzaak van deze toename vooral bij de groei van het aantal triple play-pakketten in ons land waarbij vaste telefonie standaard is inbegrepen. De onderzoekers constateren dat de vaste telefoon wel vaker passief wordt gebruikt; dus alleen om gebeld te worden of hebben geen fysiek toestel aangesloten op de lijn. Van de respondenten gebruikte 5 procent in 2012 de vaste telefoon passief, dit jaar is dat meer dan verdubbeld naar 12 procent.

Leeftijden
Tot slot merken de onderzoekers op dat ouderen, tussen de 60 en 80 jaar, een vaste lijn het meest gebruiken. Driekwart van deze doelgroep belt meerdere malen per week met een vaste telefoon. Ook de helft van het aantal tieners, 51 procent en ondanks de hoge smartphonepenetratie in deze doelgroep, gebruikt vaak een vaste telefoon. Volgens de onderzoekers komt dit doordat tieners denken hiermee kosten te besparen.

Advertenties