Omzet mobiele operators wisselt komende jaren sterk

21 september 2015

Indian-smartphone-usersDe wereldwijde omzet van mobiele operators in de periode 2014-2020 gaat sterk wisselen. Dit stellen de marktexperts van brancheorganisatie GSMA, GSMA Intelligence, in een recent onderzoek naar de ontwikkeling van de omzet van telecomoperators in volwassen markten en markten in opkomst. Ook binnen markten zijn er verschillen, aldus het onderzoek.

In hun onderzoek op basis van de financiële gegevens van mobiele operators constateren de experts dat in de periode 2014-2020 mobiele operators jaarlijks een gemiddelde omzetgroei gaan genereren van 2,1 procent. Tegen 2020 moet dit een totale omzet van 1,2 biljoen dollar opleveren. Volgens de experts is de verwachte jaarlijkse omzetgroei een behoorlijke achteruitgang vergeleken met de gemiddelde jaarlijkse groei die in de afgelopen zes jaar is bereikt; 4,3 procent per jaar. Het onderzoek geeft voor deze belangrijke daling –en vooral die van de ARPU- marktverzadiging als belangrijkste factor. Ook het maximum aan abonnees wordt in veel markten langzaamaan bereikt. Hierdoor, zo stelt GSMA Intellingence, wordt omzetgroei via traditionele wegen steeds meer beperkt.

2015-09-10-financials-revenue-growth
Opkomende markten in mineur
In het onderzoek constateren de specialisten dat voor opkomende markten het er de komende jaren niet helemaal goed uitziet. Zo daalde de groei in deze markten in 2014 met -6,4 procent naar een absoluut laag niveau van +1,6 procent. De experts verwachten dat de goede cijfers van de periode voor vorig jaar voorlopig niet meer terugkomen. In de periode 2015-2016 verwachten ze wel iets van een opleving, maar toch niet voldoende. Als oorzaak geven zij onder meer de zwakke economische verwachtingen in de groeimarkten van de wereld en dan vooral die in de BRIC-landen. Zeker nu er in een aantal van deze landen een economische recessie is. Daarnaast zien de experts van de GSMA ook meer sectorspecifieke ontwikkelingen die een rem zetten om de groei van de mobiele omzet in deze landen. Hierbij gaat het onder meer om toenemende marktverzadiging, toenemende wet- en regelgeving en meer competitie. Daarnaast geven de experts aan dat, omdat consumenten in opkomende markten vaak prijsbewuster zijn dat in volwassen markten, uitgaven in deze markten duidelijk lager zijn dan in volwassen markten. Dit betekent dat er minder ruimte is voor tariefaanpassingen. Dit geeft weer druk op mobiel eindgebruik en dus ARPU.

Volwassen markten stabieler
Uit het onderzoek blijkt verder dat de onderzoekers constateren dat volwassen markten de laatste zes jaar een stabieler patroon hebben laten zien. Zeker nu, na de economische recessie, de omzetcijfers weer in enkele procenten stijgen. Wel, zo geeft GSMA Intelligence, is er een groot verschil tussen de verschillende volwassen markten. Zo ziet de Europese markt, na een daling door de economische recessie en dus flinke omzetdalingen van de mobiele markt, er weer positief uit. 2013 met een daling van 7 procent was het absolute dieptepunt, maar sindsdien is het vooruitzicht weer beter geworden. Zo is regelgeving over roaming en terminatietarieven nu flink ingebed in de ontwikkelingen en is er minder ruimte voor tariefdalingen nu de prijs bijna gelijk is aan de kosten. Dit en volgend jaar zal de West-Europese omzet nog wel dalen, maar vanaf 2017 zal de mobiele omzet in deze regio weer langzaam stijgen. Dit komt onder meer door consolidatie van de telecomsector en gaan converged operators steeds minder aandacht besteden aan hun vaste netwerk. De markten buiten Europa, vooral die in Noord-Amerika, hebben juist weer de afgelopen jaren een goede ontwikkeling laten zien. Deze markten gaan echter in de nabije toekomst echter een daling laten zien als het gaat om omzet. Vooral in de Verenigde Staten. Dit komt vooral, zo stelt de GSMA, door toegenomen concurrentie en het effect daarvan op de prijzen. Daarnaast gaan steeds meer Amerikaanse operators een ander businessmodel hanteren, bijvoorbeeld zonder toestelsubsidies. Dit heeft ook weer gevolgen voor de omzet.

Advertenties