Omzet mobiele advertenties blijft maar stijgen

18 september 2015

mobile-advertisingMobiele advertenties worden steeds belangrijker en gaan vanaf 2016 meer geld opbrengen dan traditionele advertenties in kranten. Dit stellen de mobiele advertentiespecialisten van ZenithOptimedia in een onderzoek naar de huidige stand van de mobiele advertentiemarkt.

Volgens het onderzoek van de advertentiespecialisten groeit de omzet uit mobiele advertenties in 2016 boven die van de omzet uit kantenadvertenties. Volgend jaar zal de totale omzet uit mobiele advertenties een bedrag omvatten van 71 miljard dollar wereldwijd; een stijging van 38 procent vergeleken met 2015. Krantenadvertenties kunnen in 2016 een totale omzet van 68 miljard dollar bijschrijven; 4 procent minder dan de verwachting voor dit jaar. Het omzetaandeel van mobiele advertenties zal groeien naar 12,4 procent. Het omzetaandeel van krantenadvertenties op de totale advertentiemarkt is volgend jaar 11,9 procent. De totale omzet uit advertenties komt in 2015 uit op 554 miljard dollar, 4 procent meer dan in 2014. In 2016 wordt 5 procent meer groei verwacht.

Distributiekanalen
De omzetgroei van mobiele advertenties geeft verder aan dat mobiel internet als advertentiekanaal sterk in opmars is. In 2016 zal mobiel internet het derde advetentiemedium zijn achter televisie en desktop internet. Mobiel internet groeit in de periode van 2014 tot 2017 van 5,7 naar 15 procent marktaandeel. Desktop internet groeit in deze periode ook, maar het marktaandeel daalt van 19,4 procent dit jaar naar 19,1 procent in 2019. Gecombineerd hebben internetadvertenties een marktaandeel van 34,1 procent tegen 2017. TV-adverteren heeft dan nog een marktaandeel van 35,9 procent, maar zal in 2018 helemaal door internet worden ingehaald. Krantenadvertenties blijven maar afnemen tot een marktaandeel van 16,7 procent in 2017.

Advertenties