Eindgebruikers verwachten steeds meer van mobiele breedbandsnelheden

15 september 2015

Indian-smartphone-usersEindgebruikers verachten steeds meer van de snelheden van mobiele breedbandsnelheden. Dit stellen specialisten van de Amerikaanse netwerkspecialist Vasona Networks in een recent onderzoek onder eindgebruikers in de Verenigde Staten. Gelukkig voor de aanbieders stijgt ook de tevredenheid met de performance van mobiele diensten.

Uit het onderzoek blijkt dat mobiele eindgebruikers steeds vaker een grotere mobiele snelheid eisen. Zo geeft 35 procent van de ondervraagde eindgebruikers aan dat goede mobiele internetprestaties een belangrijk selectiecriterium vormen bij de keuze van een mobiele aanbieder. In 2014 lag dit percentage nog op 32 procent. Daarnaast verwacht 73 procent van de respondenten dat zij altijd toegang hebben tot een mobiele internetverbinding zonder storingen of uitval. Ook geven de mobiele eindgebruikers aan dat zij hun abonnementen aanpassen aan een betere mobiele eindervaring. 32 procent van de respondenten heeft zijn of haar mobiele abonnement een upgrade gegeven in het afgelopen jaar en 10 procent geeft aan dit jaar nog een upgrade te doen

Vertrouwen
De onderzoekers geven verder aan dat mobiele eindgebruikers, door de mobiele breedbandervaring, steeds meer vertrouwen krijgen in hun mobiele operator. 35 procent van de respondenten geeft aan dat zij vinden dat hun mobiele operator de beste mobiele breedbandervaring geeft. Daarnaast geeft 32 procent aan dat de mobiele breedbandervaring het afgelopen jaar beter is geworden.  In 2014 was dit nog 31 procent. 28 procent denkt nu minder aan overstappen naar een andere aanbieder.

Aandachtspunten voor mobiele operators
Het onderzoek geeft ten slotte ook nog enkele aanbevelingen voor mobiele operators om de tevredenheid van hun eindgebruikers. Mobiele operators moeten volgens hen de kwaliteit van de mobiele breedbandervaring blijven verbeteren. Ongeveer 60 procent van de respondenten geeft aan dat het langzaam of helemaal niet laden van webpagina’s voor het de grootste ergernis is. Mobiele operators doen er daarom goed aan om vooral dit te verbeteren. Ook wanneer een bepaalde mobiele app niet werkt, krijgt de operator vaak de schuld. Mobiele operators doen er daarom goed aan samen met fabrikanten van devices, leveranciers van besturingssystemen en ontwikkelaars goed de perfomance van hun mobiele diensten in te regelen.

Advertenties