Mobiele telefoon en tablet minder zakelijk gebruikt

11 september 2015

3763_hh-11863055 VOLTE DEFINITIEF_700x525Nederlanders gebruiken hun smartphones en tablets in steeds mindere mate voor zakelijke doeleinden. Dit stellen de marktonderzoekers van Telecompaper op basis van een onderzoek.

In het onderzoek van Telecompaper’s Consumer Panel constateren de specialisten dat Nederlanders hun mobiele telefoons en tablets steeds minder inzetten voor zakelijke doeleinden. In Q2 2015 werd een mobiele telefoon door 20 procent van de respondenten zakelijk gebruikt. In het derde kwartaal van 2013 was dit nog gemiddeld 23 procent. Ook tablets worden minder zakelijk gebruikt; 16 procent in Q2 2015 tegen 22 procent in Q3 2013. De onderzoekers geven in hun rapport geen verklaring voor deze daling.

Gebruik smartphone en tablet
Nederlanders hun smartphone voornamelijk voor communicatiedoeleinden als bellen, sms versturen, mailen, social media en instant messaging. Tablets worden meer gebruikt voor entertainmentdoeleinden, zoals gaming en nieuwsgerelateerde activiteiten.

Activiteiten
In het onderzoek geeft 59 procent van de respondenten aan dat zij in de afgelopen drie maanden met hun smartphones social media gebruikten. Voor tabletgebruikers ligt dit op 47 procent. Daarnaast geeft 86 procent aan in de afgelopen drie maanden wel eens een foto gemaakt met hun mobiele telefoon. Voor tablets is dit 25 procent van de eindgebruikers. Videostreaming en videokijken is echter voor beide devices min of meer gelijk, aldus Telecompaper. Ongeveer 21 procent geeft voor beide toestellen minimaal 1 keer in het afgelopen kwartaal deze diensten te hebben gebruikt. Ook surfen en browsen op het internet is voor beide devices gelijk en komt het in de top vijf van gebruik voor.

Advertenties