Aantal Nederlandse 4G-eindgebruikers groeit gestaag

7 september 2015

4g-phone-mrt.2015Het aantal Nederlanders dat een 4G-abonnement heeft bij een van de vier Nederlandse mobiele operators die deze mobiele dienst aanbieden, is in het tweede kwartaal van dit jaar weer flink toegenomen. Dit constateren de marktspecialisten van Telecompaper.

Volgens de telecomexperts staat het totaal aantal Nederlandse abonnees met een 4G-abonnement op dit moment op ruim 5,6 miljoen. Aan het eind van het eerste kwartaal van dit jaar, in de maand maart, waren er nog maximaal 4,2 miljoen Nederlandse 4G-eindgerbuikers. De huidige 5,6 miljoen 4G-abonnees zijn alle 4G-abonnees van in ieder geval de drie grote mobiele aanbieders, KPN, Vodafone en T-Mobile. Van de vierde 4G-aanbieders zijn, aldus de experts, nog geen gegevens bekend. Tele2 zou op dit moment bezig zijn met het afronden van de uitrol van zijn 4G-netwerk en zijn mobiele data-abonnees te migreren. Dit laatste proces zou langzamer duren dan gepland door technische problemen.

Aantallen per operator
De specialisten geven in hun kwartaaloverzicht aan dat KPN aan het eind van het tweede kwartaal van dit jaar ongeveer 3 miljoen 4G-abonnees heeft. Aan het eind van Q1 2015 was dit nog ongeveer 2 miljoen. Vodafone zit op dit moment op rond de 1,4 miljoen 4G-klanten en T-Mobile op 1,21 miljoen. Beiden noteerden eind Q1 2015 respectievelijk 1,2 en 1 miljoen eindgebruikers met een 4G-abonnement.

Nabije toekomst
Telecompaper constateert mini of meer dat in de nabije toekomst het aantal Nederlandse 4G-eindgebruikers blijft toenemen naar mate de uitrol van 4G vordert. KPN en Vodafone hebben inmiddels landelijke dekking met hun 4G-netwerk. Op dit moment rollen deze twee mobiele operators hun verbeterde 4G+-netwerk uit met de implementatie van LTE-A. T-Mobile wil dit kwartaal nog 95 procent landelijke 4G-dekking realiseren en zal aan het eind van dit jaar starten met een proeftraject voor 4G+. Tot slot geeft Tele2 aan het eind van het eerste kwartaal van 2016 volledige landelijke 4G-dekking te realiseren.

Advertenties