Banken voorzien massale uptake van mobiel betalen

4 september 2015

mobile-paymentsBanken en andere financiële instellingen verwachten dat binnen vijf jaar het grote publiek zich massaal stort op mobiele transacties en betalingen. Dit concludeert een onderzoek van onder meer bedrijven als Cognizant, Vocalink en de Finnacial Services Club.
Volgens het onderzoek van de specialisten op het gebied van mobiele betalingen en transacties verwacht ongeveer 90 procent van de respondenten dat tegen 2020 de meerderheid van de wereldbevolking volledig digitaal persoonlijke betalingen en andere bancaire transacties zal afhandelen via mobiele devices. Vooral de komst van diensten als Apple Pay en Android Pay van Google zullen, aldus de experts, ervoor gaan zorgen dat meer mensen mobiel zullen gaan betalen. Ongeveer 39 procent van de respondenten verwacht dat deze twee mobiele betalingsdiensten de mobiele betaalmarkt gaan domineren.

Technologie belangrijk
Uit het onderzoek blijkt verder dat de respondenten ook verwachten dat nieuwe technologie voor mobiel of draadloos betalen een belangrijke rol gaat spelen bij de groei van mobiel betalen de komende vijf jaar. Als belangrijke ontwikkelingen worden onder meer cryptogeld en blockchaintechnologie gezien. Ook de opkomst van digitale kredietverstrekkers wordt belangrijk voor nieuwe initiatieven. Wel waarschuwt het rapport dat toezichthouders en eindgebruikers last kunnen gaan ondervinden van steeds meer wet- en regelgeving rondom cryptogeld en initiatieven als Bitcoin. Als belangrijkste probleem zien de onderzoekers dat deze technologieën zich in korte tijd hebben ontwikkeld van opkomende technologie tot echte spelers in de mobiele betalingsindustrie. Wetgevers en het publiek hebben zich daardoor nog niet snel kunnen aanpassen, aldus het onderzoek.

Toekomstige verwachtingen
Op de korte termijn, zo geven de onderzoekers aan, verwachten de respondenten dat regelgeving eb innovatie belangrijk gaan worden. De verwachtingen voor beide zaken zij ongeveer gelijk, respectievelijk 32 en 33 procent van de respondenten geeft dit aan. Op de langere termijn wordt innovatie als belangrijker gezien. Dit komt onder meer doordat de respondenten verwachten dat de concurrentie op het gebied van mobiele betalingen gaat toenemen, er meer kansen in de markt komen en dat er een steeds grotere behoefte komt aan flexibiliteit voor snellere time-to-marketoplossingen.

Advertenties