Draadloos opladen krijgt steeds meer aandacht

1 september 2015

Wireless-chargingDraadloos mobiele devices opladen krijgt de komende jaren steeds meer interesse bij het grote publiek. De technologie maakt het niet alleen mogelijk om snel een mobiel device op te laden, maar kan ook een bron zijn voor nieuwe datadiensten, zo stellen de onderzoekers van Juniper Research.

Volgens de marktonderzoekers gaat de populariteit van draadloos opladen van mobiele devices, niet alleen smartphones en tablets, maar straks ook laptops, de vijf jaar flink toenemen. Tegen 2020 maakt 40 procent van de huishoudens in de Verenigde Staten en 20 procent van de huishoudens gebruik van draadloos opladen van mobiele devices. Tegen 2020 zal ook een vijfde van alle draagbare slimme devices de mogelijkheid hebben om zich draadloos op te laden. Japan zal uiteindelijk marktleider worden op het gebied van draadloos opladen over langere afstanden. Markten die nog erg op kosten letten, zoals opkomende markten, zullen nog langere tijd kiezen voor bedraad opladen van mobiele devices.

Oppakken consumenten
De onderzoekers constateren verder dat consumenten vaker geneigd zullen zijn om hun mobiele devices draadloos te gaan opladen, als zij duidelijk daartoe de mogelijkheid zien. De specialisten van Juniper Research stellen dat dit alleen kan als leveranciers van infrastructuur de mogelijkheden duidelijk zichtbaar, zoals bij bijvoorbeeld de uitrol van WiFi, uitrollen. Ook moeten consumenten in staat worden gesteld de technologie uit te proberen, zonder dat zij verplicht worden tot een aanschaf of abonnement.

Nieuwe datadiensten

Ten slotte gaan de onderzoekers ervan uit dat de technologie voor draadloos mobiel opladen ook een mogelijkheid wordt voor het verspreiden van nieuwe datadiensten. Vooral op locatie gebaseerde datadiensten zijn hiervoor aantrekkelijk, zo stelt Juniper Research. Deze technologie kan niet alleen thuis worden geleverd, maar ook in de auto of op vrije tijdslocaties, zo besluit het rapport.

Advertenties