Omzet Nederlandse mobiele markt blijft dalen

27 augustus 2015

Save-Money-On-Cell-Phone-BillDe omzet van de Nederlandse mobiele markt blijft dalen. Dit constateren de marktexperts van Telecompaper in hun kwartaaloverzicht over het tweede kwartaal van 2015. Wel was de daling minder dan vorige kwartalen.

De omzet van de Nederlandse markt voor mobiele diensten is in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw afgenomen, zo constateren de experts in hun overzicht. Dit is in lijn met wat toezichthouder ACM al eerder heeft geconstateerd over Q1 2015. In totaal zorgden de vier mobiele operators, nu zijn ook de cijfers van Tele2 meegenomen, voor een totale omzet aan mobiele diensten van 1,24 miljard euro. Dit is, vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2014, een daling van 3,1 procent. Wel, zo geven de experts aan, is deze daling veel minder dan in 2014 toen er een daling van maar liefst 9 procent werd genoteerd. De daling kwam vooral door een verminderde impact van wet- en regelgeving en lagere tarieven voor gespreksafgifte. Ook groeide de omzet uit het mobiele dataverkeer, waardoor de terugvallende inkomsten uit telefonie en sms werden gecompenseerd. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014 steeg zelfs de omzet met 2,6 procent op basis van seizoensinvloeden. In het tweede kwartaal van dit jaar telde de Nederlandse mobiele markt verder 20,5 miljoen simkaarten, inclusief die van de vier grote operators en MVNO’s, en exclusief M2M. Vergeleken met Q2 2014 was dit een toename van 1 procent. In Q2 2015 steeg de mobiele penetratie in ons land naar 121,5 procent.

Marktverdeling mobiele markt
In het tweede kwartaal wisten KPN en Vodafone hun marktaandeel op de postpaid-abonnementenmarkt te stabiliseren of zelfs te vergroten. Beide mobiele operators compenseerden hiermee de daling in het prepaid-segment. KPN vergrootte zijn marktaandeel met 1,2 procent naar een totaal van 42 procent. KPN blijft hiermee de grootste mobiele operator, aldus Telecompaper. Vodafone zag zijn aandeel met 0,8 procent toenemen. T-Mobile zag echter een daling in het tweede kwartaal van dit jaar. Het marktaandeel daalde met 2,1 procent naar een totaal van 22 procent. T-Mobile verloor vooral postpaid-abonnementhouders. Tele2 heeft als nieuwkomer met 4G in het tweede kwartaal van dit jaar een marktaandeel van 3,3 procent weten te realiseren.

chart

Toekomstige ontwikkelingen
In hun kwartaalrapport deden de onderzoekers van Telecompaper ook vanzelfsprekend een voorspelling over de rest van 2015. Voor heel 2015 verwachten zij dat de Nederlandse mobiele markt ook blijf dalen. Zij verwachten dat de omzet aan mobiele diensten met 4 procent zal afnemen naar in totaal 4,9 miljard euro aan het eind van dit jaar. Voor de periode tussen 2014 en 2019 verwachten zij dat ook de jaarlijkse groei negatief zal zijn. Zij verwachten een jaarlijkse negatieve groei van 1,5 procent tot een totaalomzet van 4,7 miljard euro in 2019. Het aantal simkaarten zal in deze periode groeien met 1 miljoen naar 2,15 miljoen (exclusief M2M). Deze negatieve ontwikkeling wordt veroorzaakt door onder meer een toenemende concurrentie tussen de vier grote mobiele aanbieders en dat de groei van de data-inkomsten de daling van de telefonie- en sms-inkomsten opnieuw niet in zijn geheel zal gaan compenseren. Ook zien de experts andere negatieve ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn, zoals een blijvende vertraagde invloed van de economische crisis, het groeiende gebruik van OTT- en WiFi-diensten en mogelijke nieuwe wet- en regelgeving uit Nederland of Europa.

Advertenties