Mobiel belangrijkste middel voor groei e-commerce

26 augustus 2015

ecommerce-mobileMobiel is de komende jaren de belangrijkste motor achter de groei van e-commerce. Dit constateren de experts van Juniper Research in een onderzoek naar digitaal winkelen.

Volgens het onderzoek van de experts zal dit jaar ongeveer 60 procent van alle digitale aankopen verlopen via een mobiel device, zoals smartphones en tablets. Hierdoor zal de waarde van alle mondiale via het internet aangekochte goederen in de komende drie jaar, tot 2018, stijgen naar een bedrag van 125 miljard dollar.

Factoren

De onderzoekers geven voor de groei van mobiel als belangrijkste platform voor e-commerce verschillende factoren. In de eerste plaats wijzen zij op de absolute doorbraak van de verbinding van consumenten met het internet. Vooral de mogelijkheid om zich met het internet te verbinden als eindgebruikers onderweg zijn, zoals van en naar hun werk, is hierbij volgens Juniper Research erg belangrijk. Deze mogelijkheden worden aangewakkerd door de grotere beschikbaarheid van 4G en van WiFI in het openbaar vervoer. Een andere factor die bijdraagt aan het toenemende digitaal shoppen via een mobiel device is dat steeds meer content wordt afgenomen in digitale vorm direct op het device, zoals streaming, dan in fysieke vorm. Tot slot zien de specialisten ook de toename van mobiel betalen en bankieren als een katalyserende factor voor e-commerce. Er komen steeds meer mobiele betaal- en bankierplatforms beschikbaar en die worden ook steeds meer gebruikt voor transacties.

Waarschuwing
In hun rapport komen de specialisten van Juniper Research nog wel met een waarschuwing voor de groei van e-commerce. Bedrijven die zich met e-commerce bezighouden en dat ook vaak mobiel doen, doen er goed aan zich te verdiepen in het voorkomen van dataverlies. Dataverlies kan ervoor zorgen dat klanten weglopen bij e-commerceplatforms. Consumenten moet worden verzekerd dat hun persoonlijke data in goede handen is, goed beveiligd is en niet met derden wordt gedeeld, aldus het rapport.

Advertenties