Nederlandse kabelmarkt verliest aan terrein

24 augustus 2015

kabel-470x340De Nederlandse kabelmarkt verliest langzaam aan terrein. Dit blijkt uit de laatste breedbandcijfers van de Nederlandse markt over het tweede kwartaal van dit jaar van de experts van Telecompaper.

Volgens de marktexperts daalde het marktaandeel van de kabel op de breedbandmarkt in het tweede kwartaal van 2015 met 0,3 procent. In totaal lag het marktaandeel aan het eind van dit kwartaal op 46 procent.. De cijfers van Telecompaper bevestigen hiermee de trend van daling bij de kabel die ook al de Telecommonitor van toezichthouder ACM in het eerste kwartaal van dit jaar signaleerde. Belangrijkste reden voor de terugval van kabel is, aldus de experts, het abonneeverlies bij de grootste kabelleverancier Ziggo. In het tweede kwartaal verloor de kabelaar 11.000 klanten. Wel blijft Ziggo nog de grootste kabelaanbieder in ons land. De experts verwachten dat de Nederlandse kabelmarkt in het tweede kwartaal weer zal groeien. Kabel zal samen met glasvezel de voortdurende neergang van DSL blijven compenseren.

chart

Totale breedbandmarkt
In hun onderzoek keken de experts ook naar de omvang van de totale Nederlandse breedbandmarkt in Q2 2015. De hele breedbandmarkt groeide in het bestudeerde kwartaal met 0,3 procent naar in totaal van 7,026 miljoen aansluitingen. Het aantal aansluitingen groeide vooral door de toename, met bijna 5,5 procent, van het aantal glasvezelverbindingen. Glasvezel heeft nu een marktaandeel van 12 procent. DSL-verbindingen bleven opnieuw, met 0,4 procent, dalen. Ziggo met 46 procent is marktleider, gevolgd door KPN, inclusief de dochtermerken Telfort, XS4ALL en Edutel, met 40,4 procent. KPN noteerde een groei van 0,3 procent ten opzichte van Q1 2015 met 31.000 nieuwe eindgebruikers. Vooral het aantal glasvezelklanten steeg sterk. Dit compenseerde de daling van het aantal DSL-klanten. In heel 2015 zal de Nederlandse breedbandmarkt met 2,3 procent groeien, zo voorspellen de experts van Telecompaper. Voor de periode 2015-2019 verwachten zij een jaarlijkse groei van rond de 1,9 procent.

Advertenties