Tabletmarkt is hoogtepunt gepasseerd

21 augustus 2015

thumbDe wereldwijde verkoop van tablets heeft zijn hoogtepunt gepasseerd. Dit stellen de marktonderzoekers van Canalys op basis van de verkoopcijfers over het tweede kwartaal van 2015.

Volgens het onderzoek van de marktspecialisten blijkt dat de mondiale verkoop van tablets inmiddels het hoogtepunt is gepasseerd en dat de sterke groeicijfers van voorafgaande jaren voorlopig niet meer terugkomen. De verkoop van tablets daalde in Q2 2015 met 11 procent, in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2014, naar 42,5 miljoen stuks. De daling was, aldus de experts van Canalys, in alle mondiale regio’s waarneembaar. Op basis van deze cijfers constateren de specialisten dat de piek van de mondiale tabletverkoop in het vierde kwartaal van 2013 lag.

Media alert 20151108 - Tab smaller

Oorzaken
In het onderzoek stellen de experts dat de daling van de wereldwijde tabletverkoop verschillende oorzaken kent. In volwassen markten daalt de verkoop omdat tablets steeds meer de concurrentie ondervinden van smartphones met grotere schermen. Eindgebruikers in deze markten kiezen vaker voor deze smatphones dan voor een tablet als hun belangrijkste mobiele device met internettoegang. Daarnaast krijgen, aldus Canalys, tablets steeds vaker te maken met concurrentie van 2-in-1-devices. Vooral als deze multifunctionele devices worden uitgerust met het recente Windows 10.

Kansen in zakelijke markt
Toch zien de onderzoekers de kansen voor de tabletmarkt om zich te herstellen niet helemaal somber in. In tegenstelling tot de consumentenmarkt valt er volgens hen nog veel te winnen in de zakelijke markt. Canalys stelt dat de zakelijke markt altijd al relatief langzaam is als het gaat om de adoptie van nieuwe devices. Bovendien is de zakelijke markt bereid om meer te betalen voor devices die in een bepaalde speciale behoefte kunnen voorzien, zoals bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid.

Advertenties