ACM: Vaste internetmarkt flink in beweging

20 augustus 2015

GFASTDe Nederlandse markt voor vaste breedbandverbindingen is flink in beweging. Dit constateert telecomtoezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) in zijn Telecommonitor over het eerste kwartaal van dit jaar. Groei in koper- en glasvezelverbindingen en een grote overstap naar Alles-in-1-pakketten zijn de belangrijkste ontwikkelingen.

Uit de kwartaalrapportage van de telecomtoezichthouder blijkt dat in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst sinds jaren het aantal vaste breedbandverbindingen in ons land weer groeit. Vooral via het vaste kopernetwerk van KPN en via glasvezel groeit het aantal verbindingen. Hoewel het percentage glasvezelverbindingen nog relatief laag is, constateert het onderzoek dat deze netwerkvorm voor vaste breedband wel groeit. Het aantal aansluitingen via de kabel loopt, aldus de ACM, iets terug.

breedband-retailaansluitingen-per-type-2015-q1

Snellere verbindingen
Steeds meer mensen kiezen daarnaast voor snellere internetverbindingen van 100 Mbps of meer. Voor deze verbindingen kiezen daarom consumenten vaker voor glasvezel. Maar ook het aantal vaste breedbandverbindingen met een lagere snelheid groei gestaag, aldus de toezichthouder. Inmiddels heeft 62 procent van de Nederlanders de beschikking over een vaste breedbandverbinding van 30 Mbps of meer. Dit komt vooral door de snelheidsverhogingen die aanbieders als KPN en Ziggo op hun netwerken hebben doorgevoerd. De ACM verwacht voor de rest van het jaar dat deze snelheidsverhogingen zullen toenemen nu KPN flink investeert in het upgraden van zijn kopernetwerk. Met deze technologie kan de snelheid over koper tot 100 Mbps worden opgevoerd. Met het percentage van 62 procent van de Nederlandse huishoudens die de beschikking heeft over een vaste breedbandsnelheid van 30 Mbps of meer, ligt ons land goed op koers voor de Europese richtlijn van 100 procent dekking van 30 Mbps of meer in 2020.

Pakketten
Tot slot onderzocht de ACM ook welke vaste internetpakketten in Nederland het meeste worden verkocht. Inmiddels zijn ongeveer 6 miljoen van de in totaal 7 miljoen vaste internetaansluitingen onderdeel van een enkele bundel. De meeste Nederlandse consumenten kiezen voor vast internet, telefonie en televisie in 1 pakket. Het aantal bundels waar ook mobiele telefonie, quad play, aan is toegevoegd is in het eerste kwartaal van dit jaar verdubbeld, zo berekende de ACM.

Advertenties