ACM: Daling omzet Nederlandse mobiele operators

18 augustus 2015

mozillaDe omzet van de Nederlandse mobiele operators is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald. Dit blijkt uit de Telecommonitor van telecomtoezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Uit de Telecommonitor over het eerste kwartaal van 2015 van de telecomtoezichthouder blijkt dat de omzet van de Nederlandse mobiele operators is gedaald naar 1,23 miljard euro. In hetzelfde kwartaal van 2014 bedroeg de omzet nog 1,27 miljard euro. Vooral het gebruik van sms is gedaald, terwijl het aantal belminuten is toegenomen. In totaal verstuurden eindgebruikers in het eerste kwartaal van dit jaar 867 miljoen sms-berichten. In Q4 2014 waren dit er nog ruim 912 miljoen. Het aantal belminuten steeg naar een totaal van 6,84 miljard in Q1 2015. Een kwartaal eerder waren dit er nog ruim 6,72 miljard. De ACM geeft als mogelijke oorzaak voor de toename van het aantal belminuten dat veel mobiele operators steeds meer bundels aanbieden met ongelimiteerde belminuten. In het eerste kwartaal van dit jaar is het aantal gebruikte mobiele MB’s ook flink toegenomen. Het aantal gebruikte MB’s steeg naar bijna 21 miljard. In Q4 2014 was dit nog bijna 20 miljard MB’s.

Aansluitingen
De onderzoekers keken in de Telecommonitor Q1 2015 ook naar het aantal mobiele aansluitingen. In totaal kwam het aantal mobiele aansluitingen bij de vier mobiele operators en alle MVNO’s in het eerste kwartaal van dit jaar uit op 19,55 miljoen. Dit is exclusief M2M- en data-only-aansluitingen. Het aantal aansluitingen inclusief mobiel dataverkeer steeg naar 10,86 miljoen. Bij de vier grote mobiele operators steeg het aantal abonnementen naar ruim 10,77 miljoen. Het aantal prepaid-aansluitingen daalde in Q1 2015 naar iets minder dat 3,96 miljoen. Het aantal mobiele aansluitingen bij MVNO’s steeg naar 4,82 miljoen. Ook het aantal M2M-aansluitingen nam toe; naar 2,5 miljoen in Q1 2015. In Q4 2015 lag het aantal van dit soort mobiele verbindingen nog op 2,12 miljoen. Het aantal data-only-verbindingen daalde van 1,01 miljoen in Q4 2014 naar 998,000 in Q1 2015.

Marktaandelen aanbieders
Op het gebied van marktaandelen traden, aldus de ACM, er enkele veranderingen op. KPN is met een marktaandeel van tussen de 30 en 35 procent nog steeds marktleider en is in Q1 2015 stabiel gebleven. Het marktaandeel van Vodafone, in Q4 2014 nog tussen de 20 en 30 procent, daalde naar tussen de 20 en 25 procent. Het aandeel van T-Mobile daalde ook, van tussen de 20 en 25 procent in het laatste kwartaal van vorig jaar naar tussen de 15 tot 20 procent in het eerste kwartaal van 2015. Het marktaandeel van MVNO’s op de Nederlandse mobiele markt bleef stabiel op tussen de 20 en 25 procent.

Advertenties