Home > Branchenieuws, Mobiele devices, Mobiele diensten, Mobiele markt, Mobiele technologie, Mobiele toepassingen, Omzet, Onderzoek, Smartphones > Nieuwe smartphonefabrikanten profiteren van groei in opkomende markten

Nieuwe smartphonefabrikanten profiteren van groei in opkomende markten

4 augustus 2015

Indian-smartphone-usersNieuwe en lokale smartphonefabrikanten profiteren het meest van de groei van de smartphoneverkoop in opkomende markten. Dit constateren de marktspecialisten van Futuresource Consulting in een onderzoek.

Volgens het onderzoek van de marktspecialisten hebben gevestigde smartphonefabrikanten van vooral op Android gebaseerde smartphones het in opkomende markten lastig. In deze markten genieten vaak lokale en nog niet echt bekende smartphonefabrikanten vaak de voorkeur van consumenten. Vaak bieden, aldus de onderzoekers, deze fabrikanten goede alternatieven voor minder koopkrachtige afnemers van samertphones. Deze fabrikanten ontwikkelen in deze markten een strategie van een sterke online en social media aanwezigheid en het bouwen van een goede klantenbetrokkenheid. Daarnaast gaat deze strategie gepaard met attractieve handsets, flash sales, een lage prijsstelling, een goede distributie en goede partnership deals. Fabrikanten die zij noemen zijn onder meer Xiaomi, Oppo, Micromax , Karbonn, Adva en Cherry Mobile in markten als China, India, Indonesië en de Filippijnen.

Gevestigde merken
De consultants geven verder aan dat gevestigde merken als HTC, Microsof en Sony in deze markt veel problemen hebben om hun verkoop van smartphones op peil te houden. Ook markleider Samsung zag zijn marktaandeel in opkomende markten dalen. De consultants adviseren de gevestigde merken daarom om goed te kijken naar hun marktstrategie en te denken aan reorganisatie en kostenbesparingen om beter in deze opkomende markten te kunnen concurreren.

Advertenties