Wereldwijde tabletmarkt blijft dalen

31 juli 2015

Tablets en SmartphonesDe mondiale verkoop van tablets blijft achteruitgaan. Dit constateren de markstspecialisten van IDC in hun kwartaalonderzoek over dit device-segment over het tweede kwartaal van 2015.Uit het onderzoek van de experts blijkt dat de wereldwijde verkoop van tablets ook in het tweede kwartaal van dit jaar blijft dalen. In Q2 2015 gingen er wereldwijd 44,7 miljoen tablets over de toonbank. In vergelijking met dezelfde periode in 2014 is dit een daling van 7 procent. Wanneer deze cijfers echter worden vergeleken met de verkopen uit het eerste kwartaal van 2015 is de verkoop met 3,9 procent afgenomen.

Belangrijkste redenen
Als belangrijkste argumenten voor de dalende verkoop geven de experts dat de tabletmarkt deze dagen te maken heeft met langere life cycles; consumenten vervangen hun eerder gekochte tablets minder. Daarnaast bestaat er veel meer concurrentie van smartphones met grotere schermen, waardoor consumenten afzien van de aankoop van een tablet. Daarnaast kunnen eindgebruikers vaak de laatste versie van een besturingssysteem nog op hun tablet installeren, waardoor de levensduur wordt verlengd. Pas wanneer tabletfabrikanten hun nieuwste versies van de besturingssystemen zodanig aanpassen dat zij meer functionaliteit bieden, dan is het mogelijk dat eindgebruikers een upgrade overwegen.

Afbeelding 1

Marktaandelen
De crisis op de tabletmarkt werkt ook door in de marktaandelen van de leveranciers. Zo ging het gecombineerde marktaandeel van Apple en Samsung als leiders in het segment in het tweede kwartaal achteruit. Was het marktaandeel van deze twee leveranciers in Q1 2015 nog 45 procent, in Q2 2015 was dit gedaald naar 41 procent. Andere leveranciers wisten hiervan te profiteren, zoals LG, Huawei en E FUN. Apple blijft met een verkoop van 10,9 miljoen stuks in Q2 2015 nog wel marktleider. Samsung blijft dus tweede met 7,6 miljoen verkochte tabelts. Lenovo blijft derde, gevolgd door beide Huawei en LG op een vierde positie.

Advertenties