M2M groeit het sterkst in Europa

24 juli 2015

m2m-simcityEuropa is de meest stijgende markt als het gaat om het aantal bedrijven dat M2M- en IoT-verbindingen implementeert. Dit is een van de conclusies uit de jaarlijkse wereldwijde M2M Barometer van operator Vodafone. Daarnaast constateert iets meer dan de helft van de onderzochte bedrijven dat deze mobiele diensten daadwerkelijk iets opleveren.
In het wereldwijde 2015-onderzoek van de mobiele operator onder 650 bedrijven, in 7 sectoren en in 11 landen constateren de experts van de mondiale operator dat in Europa het aantal m2M- en IoT-verbindingen het sterkst is toegenomen. Vergeleken met 2014 is het aantal van dit soort verbindingen met 48 procent toegenomen. Inmiddels zou 31 procent van de ondervraagde Europese bedrijven een actieve M2M-verbinding op zijn netwerk hebben lopen. In 2014 was dit nog 21 procent. Duitsland is de grootste markt als het gaat om actieve M2m-verbindingen. Dit komt, zo stellen de onderzoekers, doordat de Duitse overheid een actieve ‘Industry 4.0’-politiek voert en ook de grote automobielsector in dit land aan een groei van het aantal M2M-verbindingen bijdraagt. De hoogste adoptie van M2M en IoT is wereldwijd nog steeds de regio Azië, Afrika en het Midden-Oosten. Hier ligt de adoptiegraad op 35 procent van alle ondervraagde ondernemingen.

Topprioriteit
Uit het onderzoek blijkt verder dat M2M en IoT voor veel van de bedrijven een topprioriteit zijn. Ongeveer 76 procent van de respondenten in het Vodafone-onderzoek geeft aan dat zij in ieder geval van M2M hebben gehoord. In 2014 was dit nog 61 procent. Daarnaast geeft 90 procent aan dat M2M vandaag de dag belangrijk is voor hun organisatie. Vorig jaar was dit nog 86 procent. Inmiddels heeft 27 procent van de ondervraagde organisaties een M2M-project lopen, tegenover 22 procent in 2014. Tot slot verwacht 37 procent dat zij in 2017 hun eerste M2M-project zullen realiseren. Vedder geeft 81 procent van de onderzochte bedrijven die in 2014 al M2M gebruikten, dat zij deze mobiele diensten nu meer gebruiken. Ongeveer de helft gebruikt M2M voor het genereren van nieuwe zakelijke diensten en operatingmodellen.

M2M levert geld op
Ook een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat het implementeren van M2M binnen de organisatie uiteindelijk geld oplevert. Iets meer dan de helft van de respondenten, 54 procent, geeft aan dat zij binnen een jaar ROI kregen. Daarnaast geeft nog eens 59 procent aan dat zij door M2M-diensten te gebruiken een duidelijke opwaartse ROI zagen. In 2014 gaf 46 procent van de respondenten dit aan. Tot slot constateerden de specialisten van Vodafone dat 83 procent van de ondervraagde bedrijven die m2M gebruiken, stelt dat zij met behulp van deze diensten een duidelijke commerciële voorsprong hebben gekregen op de concurrentie.

Advertenties