WiFi blijft interessant als verdienmodel

23 juli 2015

wifizonelogoHet aanbieden van WiFi blijft voor zowel operators als bedrijven een interessante dienst om geld mee te verdienen. Zeker nu de uitrol van het aantal acces points wereldwijd blijft toenemen, aldus de onderzoekers van ABI Research.
De marktspecialisten constateren in een recent onderzoek dat wereldwijd het aantal uitgerolde WiFi-hotspots alleen maar blijft groeien. Tegen 2019 zullen er wereldwijd ongeveer 400 miljoen commerciële en zakelijke WiFi access points actief zijn. Daarnaast zorgen opkomende Wi-Fi technologieën en diensten als 802.11ac, Hotspot 2.0, en VoWiFi ervoor dat vele partijen de huidige zakelijke verdienmodellen verder kunnen gaan evolueren en daarnaast ook innovatie aanjagen. Volgens de specialisten zorgt het groeiende gratis aanbieden van WiFi in winkels en op andere locaties ervoor dat de klantervaring van eindgebruikers steeds beter wordt en dat daardoor ook de verkopen stijgen. Het toenemend gebruik van deze gratis WiFi-diensten leveren ook voor het ecosysteem veel waarde op; in dit geval veel gebruikersdata die kan worden geanalyseerd. Met deze data kunnen de locaties weer doelgerichte advertenties mogelijk maken en zo nog meer betere gebruikerservaring creëren, meer strategische partners aantrekken en tenslotte een beter samenwerkend ecosysteem inrichten.
Samenwerking
Om dit allemaal mogelijk te maken, bepleiten de onderzoekers van ABI Research dat samenwerking tussen alle belanghebbenden daarom onontbeerlijk is. Op deze manier kunnen er nieuwe zakelijke verdienmodellen worden ontwikkeld die zorgen voor blijvende winst voor alle betrokkenen. Het B2C-segment voor WiFi kan hierdoor alleen maar groeien. Dit betekent dus, aldus de experts, dat zowel app-ontwikkelaars, leveranciers van platforms, advertentiebedrijven en marketingondernemingen ook uiteindelijk van WiFi kunnen gaan profiteren.

Advertenties