Mobiele gelddiensten nemen vlucht in Latijns-Amerikaanse en Caribische regio

21 juli 2015

latijns-amerika-thumb8377499Mobiele gelddiensten worden steeds populairder in de Latijns-Amerikaanse en Caribische regio. Dit blijkt uit onderzoek van de wereldwijde brancheorganisatie voor de mobiele industrie, de GSMA.Volgens het onderzoek van de brancheorganisatie blijkt dat in twee derde van alle afzonderlijke markten in deze regio ten minste 1 actieve mobiele gelddienst hebben. In totaal zijn er in de bewuste regio nu 37 mobiele gelddiensten actief. Deze diensten zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor 14,9 miljoen mobiele geldaccounts in 19 landen binnen de regio. De regio noteerde in 2014 zelfs de sterkste groei van het aantal nieuwe mobiele geldaccounts met een toename van 50 procent ten opzichte van 2013. Deze trend zet zich al sinds drie jaar voort, aldus de onderzoekers.

Oorzaken
De specialisten van de GSMA leggen de oorzaak van deze groei onder meer bij het toenemende volwassenen in de regio dat over een bankrekening beschikt; ondanks dat ongeveer de helft van de volwassenen in de regio nog geen bankdiensten afneemt. Volgens de specialisten zijn mobiele gelddiensten een sterk middel om binnen de regio, net zoals in andere opkomende markten meer mensen toegang te geven tot financiële diensten. Daarnaast vormen mobiele gelddiensten ook een belangrijk middel om een gezond digitaal financieel ecosysteem in de regio op te zetten.

Ontwikkeling mobiele gelddiensten
De onderzoekers keken natuurlijk ook nog naar de ontwikkeling van de mobiele gelddiensten zelf. Zij constateren dat er binnen de regio geen standaard commercieel model voor deze diensten bestaat. Dit biedt alle aanbieders, zowel banken als niet-banken, een gelijkwaardig speelveld en dus duidelijke concurrentie. De GSMA stelt dat dit belangrijk is voor de ontwikkeling van mobiele gelddiensten. In de Latijns-Amerikaanse en Caribische regio komt ongeveer een kwart van alle mobiele gelddiensten van een derde partij en dus niet van een bank. Vooral gaat het hierbij om diensten als het betalen van rekeningen, bulkbetalingen en betalingen van kooplui. In 2012 was dit percentage nog 12 procent.

Advertenties