Belbundels krijgen meer concurrentie van messaging-apps

20 juli 2015

whatsapp-iphoneHet traditionele gebruik van belbundels in Nederland komt onder steeds meer druk te liggen door belopties in populaire OTT messagingdiensten. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Multiscope.

Volgens het onderzoek van de Nederlandse marktonderzoekers lijken traditionele belbundels hun langste tijd te hebben gehad. Hoewel het percentage Nederlandse mobiele eindgebruikers met een smartphone dat OTT messaging-apps gebruikt om te bellen op dit moment nog maar 12 procent bedraagt, gaat dit de komende jaren flink toenemen. Op dit moment belt een op de vijf eindgebruikers met een smartphone wel eens via zo’n app. In totaal heeft ongeveer 50 procent van deze eindgebruikers , vooral vrouwen en 18- tot 35-jarigen, dit wel eens gedaan, volgens de onderzoeksgegevens. Multiscope geeft verder aan dat dit de komende jaren alleen nog maar zal gaan toenemen.

infographic-instantmessenger

Diensten

Uit het onderzoek blijkt verder dat WhatsApp de meest populaire OTT messagingdienst is om mee te bellen. Ongeveer 86 procent van de respondenten geeft aan voor bellen via een dataverbinding deze app te gebruiken. Skype komt met 19 procent op een tweede plaats en Facebook Messenger en Apple’s dienst Facetime noteren elk 12 procent. Hekkensluiter, met 5 procent marktaandeel, is tot slot Viber. Dit is opmerkelijk omdat deze dienst vooral bekend staat over zijn goede belmogelijkheden.

Advertenties