Nederlandse MVNO-markt toont nog steeds lichte groei

14 juli 2015

SIM-kaartenDe Nederlandse markt voor mobiele virtuele operators (MVNO’s) toon nog steeds een lichte groei. Dit constateren de telecomspecialisten van Telecompaper in hun kwartaalonderzoek over het eerste kwartaal van 2015 naar dit segment van de Nederlandse mobiele markt.

Volgens het rapport over het eerste kwartaal van 2015 groeide het Nederlandse MVNO-segment in Q1 2015 met een heel magere 0,6 procent naar in totaal 8,6 miljoen simkaarten. Hiermee zijn de virtuele operators of merken, aldus de onderzoekers, verantwoordelijk voor ongeveer 41,8 procent van het totaal aantal simkaarten op de Nederlandse mobiele markt. In totaal waren er aan het eind van Q1 2015 in Nederland 65 MVNO’s actief. Sinds einde 2014 zijn vijf MVNO’s gestopt met de activiteiten en zijn er drie bijgekomen. De grootse MVNO’s, met 4,6 miljoen simkaarten, zijn de submerken van de grote drie Nederlandse aanbieders van mobiele telefonie; KPN, Vodafone en T-Mobile. De overige 4 miljoen simkaarten blijven daarmee over voor onafhankelijke MVNO’s. Deze onafhankelijke MVNO’s vertegenwoordigen daarmee 19,7 procent van de hele Nederlandse mobiele markt.

chart

Tien dominante merken

De Nederlandse markt voor MVNO’s wordt gedomineerd door tien grote merken, net als in eerdere onderzoeken naar de MVNO-markt van Telecompaper. De belangrijkste spelers zijn daarbij onder meer de grote KPN-merken Hi, nu opgegaan in het KPN-merk, en Telfort, Lebara, Tele2 en Lycamobile. Daarnaast keken de specialisten ook naar welke segmenten in de MVNO-markt het goed deden en dus groei vertoonden. Dit blijken voornamelijk het segment van MVNO’s van vaste operators, door groei van Ziggo Mobiel en Tele2, te zijn en het no-frills-segment. Dit laatste segment blijft een van de grootste segmenten in de Nederlandse MVNO-markt met een marktaandeel van bijna en derde. Het aanbod van vaste operators heeft een marktaandeel van ongeveer 12 procent.

Toekomstige ontwikkelingen

De experts verwachten voor de toekomst wel een aantal ontwikkelingen. Zo verwachten zij dat het aantal MVNO’s verder zal dalen, onder meer door het opgaan van Hi in KPN en het verdwijnen van Tele2 als MVNO omdat deze mobiele operator straks al vierde landelijk opererende mobiele operator een eigen 4G-netwerk gaat aanbieden. Daarnaast constateren de experts dat er een shake-out gaat plaatsvinden omdat het alleen aanbieden van telefonie, sms en data geen enkel onderscheid meer maakt. Zij geven aan dat MVNO’s zich moeten gaan onderscheiden, bijvoorbeeld door het aanbieden van OTT-diensten of andere diensten met toegevoegde waarde. Zij verwachten ook dat door de komst van het 4G-netwerk van Tele2 MVNO’s meer kansen krijgen om ook 4G-diensten te leveren.

Advertenties