Nokia-overname door Microsoft eigenlijk mislukt

13 juli 2015

Lumia-1520-wireless-charging-580x421De met veel tam-tam bewerkstelligde overname van het Finse Nokia door Microsoft om daarmee een zelfstandige mobiele telefoondivisie op te zetten is feitelijk mislukt. Microsoft pakt et daarom vanaf nu heel anders aan, zo werd vorige week bekend.De overname van de mobiele telefoononderdelen van Nokia uit 2013 door de softwaregigant uit Redmond kan eigenlijk vanaf nu als een mislukking worden beschouwd. Microsoft heeft, bij monde van CEO Nadella, besloten de hele acquisitie van de voormalige Finse mobiele telefoonfabrikant af te schrijven. Dit kost bij Microsoft banen, 7.800 in totaal en vooral bij de mobiele telefoondivisie, en ook een bedrag van ongeveer 7,6 miljard dollar. Dit was ongeveer de prijs die de softwaregigant twee jaar geleden voor de Finse fabrikant neertelde.

Geen aparte divisie
In een toelichting geeft CEO Nadella van Microsift aan dat een aparte telefoondivisie nu niet meer ter sprake komt. De huidige mobiele telefoonactiviteiten van Microsoft worden in het hele Windows-ecosysteem geïntegreerd. Dit betekent dat ook devices, in dit geval de mobiele telefoons, in dit systeem worden samengebracht. De mobiele focus van Microsoft gaat zich meer toeleggen op de verkoop van mobiele software, zoals Office 365 en Skype, voor alle bestaande mobiele platforms .

Achtergrond
Achtergrond voor de mislukking van Microsoft’s mobiele telefoonavontuur met Nokia is onder andere dat bij de aankoop Microsoft vol inzette op smartphones met alleen het Windows Phone-besturingssysteem. Het bedrijf wilde hiermee verder cashen op Windows omdat eindgebruikers van deze telefoons eigenlijk voor de licentie betaalden. Hierdoor moest Microsoft een eigen mobiel ecosysteem opzetten in een lastige markt, terwijl het meer voor de hand had gelegen het bestaande Android te gebruiken. Ook was verwacht dat Microsoft meer zou verdienen aan de deviecs zelf. Dit was ook een misrekening omdat de smartphonemarkt op dit moment moordend is, zoals ook grote fabrikanten als Apple en Samsung nu merken.

Advertenties