Mobiel dataverkeer groeit dankzij opkomende markten

30 juni 2015

Opkomende markten dragen steeds meer bij aan de groei van het mobiele dataverkeer. Dit blijkt uit recent onderzoek an de marktspecialisten van Strategy Analytics. Mobiele operators wereldwijd moeten daarom steeds meer inspelen op aantrekkelijke voorwaarden voor hun eindgebruikers om het mobiele dataverkeer op hun netwerken op te krikken.

De wereldwijde groei van het mobiele dataverkeer komt steeds meer voor rekening van opkomende markten. Dit concluderen de experts in een recent onderzoek naar de groei van het wereldwijde mobiele dataverkeer. In het eerste kwartaal van 2015 is dit, aldus de specialisten, met 77 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 2014.

SA-mobile-data-chart

Opkomende markten
Vooral opkomende markten dragen bij aan de groei van dit dataverkeer, zo signaleren de experts. Zo constateren zij dat de mobiele operators die in Q1 201 het meeste mobiele dataverkeer verwerken operators in opkomende markten waren. De ranglijst werd aangevoerd door AIS uit Thailand met een groei van 192 procent, gevolgd door Geocell uit Georgië met 176 procent, Play uit Polen met 163 procent, Indosat uit Indonesië met 159 procent en China Mobile uit China met 158 procent. Hier tegenover noteerden meer volwassen markten, vooral op 4G draaiende markten, juist een lagere groei van het mobiele dataverkeer. Zo hadden mobiele operators in Singapore 25 procent groei van mobiel dataverkeer en in Hong Kong 34 procent. De belangrijkste 4G-markt is trouwens nog steeds in de Verenigde Staten en Zuid-Korea. In de Verenigde Staten verliep 86 procent van het mobiele dataverkeer van de mobiele operator Verizon Wireless via 4G en in Zuid-Korea verliep 96 procent van het mobiele dataverkeer via 4G.

Redenen van groei

De experts signaleerden in hun onderzoek enkele belangrijks redenen voor de sterke groei van het mobiele dataverkeer in opkomende markten. Zij signaleren dat vooral door micro-bundels aan data, combinaties tussen devices en data-abonnementen en goedkope smartphones het mobiele dataverkeer in opkomende markten kon stijgen. Hiermee speelden de betreffende mobiele operators goed in op het kostenbewuste consumentensegment. De belangrijkste rol leggen zij weg voor de opkomst van goedkope 3G-smartphones. De onderzoekers stellen dat mobiele operators in volwassen markten van deze ontwikkelingen moeten leren om meer uit mobiele data te halen en consumenten te verleiden om meer mobiele data te gebruiken. Ook zal dit hepen om steeds meer consumenten te verleiden tot het gebruik van 4G, zo besluiten de specialisten van Strategy Analytics in hun onderzoek.

Advertenties