Onderzoek: CAPEX mobiele operators niet altijd winstgevend

19 juni 2015

cell_phone_tower_google_ju_topVolgens een onderzoek van de telecomconsultants van het bureau Roland Berger zijn de CAPEX-investeringen van mobiele operators niet altijd winstgevend omdat deze vaak niet goed aansluiten bij de vraag van de markt.Uit het eigen onderzoek Building and managing a value-centric network; an innovative view for telecom operators on prudent CAPEX investments  blijkt volgens de consultants dat de opbrengsten van de CAPEX-investeringen van mobiele operators vaak tegenvallen. Vaak komt dit doordat zij over te weinig informatie beschikken over hoe deze investeringen met maximaal effect kunnen worden ingezet. Zo investeren ze vaak in de verkeerde gebieden van een mobiel netwerk of gebruiken zij de verkeerde technologieën. De consultants constateerden bijvoorbeeld dat 30 tot 40 procent van de zendmasten niet winstgevend zijn. Daarnaast zouden 20 procent van de zendmasten te weinig opbrengen om de gedane investeringen te kunnen terugverdienen.

Noodzaak
De consultants signaleren in hun rapport verder dat bij mobiele operators steeds meer de vraag komt hoe zij hun CAPEX-investeringen dan wel renderend kunnen maken. Zeker gezien de grote uitdagingen waarmee zij nu te maken krijgen, zoals de achteruitgang van de inkomsten en de noodaak om te investeren in de netwerken nu eindgebruikers steeds meer mobiele data consumeren. Ook de sterke groei van 4G en later 5G noodzaken mobiele operators tot steeds meer afweging hoe zij hun CAPEX-investeringen het beste kunnen laten renderen. Hierbij doen zich steeds meer vragen voor als welke segmenten het beste bijdragen aan de winst, welke infrastructuur die segmenten gebruiken en waarvoor en met wat voor investeringen die segmenten het meest kunnen worden geholpen.

Gerichte investeringen
De consultants  Van Roland Berger komen natuurlijk met een oplossing. Volgens hen is samenwerking tussen techniek, de afdeling financiën en marketing binnen mobiele operators nodig om CAPEX-investeringen te doen die het beste aansluiten bij de vraag van de markt en dus het meeste opleveren. In het onderzoek constateren zij dat de top-20 van klanten van een mobiele operators vaak 60 procent van de totale winst genereert. Maar deze top-20 gebruikt bijvoorbeeld maar 40 procent van de zendmasten. Volgens de specialisten is het belangrijk dat mobiele operators juist die eindgebruikers behouden  of dit klantensegment uitbreiden. Dit kan plaatsvinden door het gebruikersgemak van deze specifieke klanten op peil te houden. Dit leidt weer tot gerichte investeringen. De specialisten noemen deze gerichte investeringen een value-centric-netwerk waarbij de opbrengt van de CAPEX-investeringen en het goed bedienen van hoogwaardige klanten voorop staat. Hiermee wordt een trendbreuk gemaakt met het voormalige businessmodel van mobiele operators; eerst investeren en dan komen de eindgebruikers wel. Nu moet er meer doelgericht worden geïnvesteerd en alleen voor de klanten die het meeste opbrengen.

Advertenties