Smartphone laten repareren steeds populairder


9 juni 2015

cracked-iphoneWanneer schade ontstaat aan een smartphone, kiezen eigenaars steeds vaker ervoor om het device te laten repareren of zelf een kapot onderdeel te vervangen. Dit blijkt uit onderzoek van het Consumer Panel van Telecompaper.Volgens het panel van de telecomspecialisten raakte volgens de respondenten in 2014 ongeveer 31 procent van de in Nederland gebruikte smartphones op een of andere manier beschadigd. Daarop heeft 70 procent van de respondenten, dus zeven op de tien, besloten een poging te wagen deze beschadigde of kapotte smartphone te laten repareren of is zelf aan de slag gegaan om een onderdeel te vervangen. Daarnaast geeft 21 procent van de ondervraagden aan dat zij hun smartphone de afgelopen twee jaar heeft laten repareren. Ongeveer 18 procent gaf aan dat zij de opgelopen schade niet storend vonden, vond 12 procent dat de smartphone een reparatie niet meer waard was en gaf 2 procent aan dat zij na een offerte besloten om de smartphone niet te laten repareren. Zelf repareren van een onderdeel, zoals een scherm, is populairder dan laten repareren, hoewel dit laatste natuurlijk ook sterk toeneemt.; 12 procent versus 5 procent.

chart

Apple vaker gerepareerd

Uit het onderzoek blijkt tevens dat bezitters van een Apple-smartphone hun toestel vaker laten repareren dan eindgebruikers van een Samsung-smartphone; gemiddeld 24 procent versus 21 procent. Voor Samsung-toestellen ligt verder het reparatiegehalte lager dan het marktgemiddelde; 18 procent. De onderzoekers van Telecompaper stellen dat dit onder meer komt door het grote aantal low-costmodellen van deze fabrikant die minder snel worden gerepareerd, maar vervangen.

Advertenties