Nederlandse breedbandmarkt blijft licht groeien

1 juni 2015

NEDERLAND AAN DE BREEDBANDDe Nederlandse breedbandmarkt is, volgens onderzoek van de telecomspecialisten van Telecompaper, in het eerste kwartaal van 2015 weer licht gegroeid. Voor het eerst is Ziggo nu de grootste aanbieder geworden.Uit het onderzoek  blijkt dat de Nederlandse breedbandmarkt ondanks adat vrijwel het verzadigingspunt is bereikt, toch nog steeds licht groeit. In het eerste kwartaal van dit jaar groeide het aantal breedbandverbindingen met 1,1 procent naar 7.008 miljoen in totaal. Al deze breedbandverbindingen waren daarnaast goed voor een omzet van in totaal 460 miljoen euro. Bijna de helft van alle aansluitingen is een breedbandaansluiting via kabel of glasvezel. De toename van het aantal glasvezelverbindingen zorgde voor de meeste groei, ongeveer 7 procent. Hiermee komt het percentage glasvezel nu op 12 procent. De sterke voorkeur voor kabel- en glasvezelbreedbandverbindingen gaat natuurlijk ten koste van het percentage DSL-verbindingen. In totaal ging in Q1 2015 in Nederland het percentage DSL-verbindingen met 0,7 procent achteruit. De specialisten berekenen nu dat in Nederland 2,9 miljoen breedbandklanten nog een DSL-verbinding heeft.

Ziggo nu marktleider
Het kwartaalonderzoek laat nu ook zien dat Ziggo, door de recente fusie met UPC, de onbetwiste marktleider is geworden op het gebied van vaste breedbandaansluitingen. Inmiddels heeft deze kabelaanbieder een marktaandeel van 43,9 procent. Voormalig marktleider KPN, inclusief de merken Telfort en Xs4ALL, had in het eerste kwartaal een marktaandeel van 40,1 procent. Doekje voor het bloeden is, aldus de experts van Telecompaper, dat KPN in het afgelopen eerste kwartaal van 2015 wel de meeste nieuwe klanten mocht verwelkomen; 35.000.

Toekomst
Het onderzoek is gematigd positief over de toekomstige ontwikkelingen van de vaste breedbandmarkt in Nederland. Ondanks de eerder genoemde verzadiging van de markt, verwachten de experts dat de vaste breedbandmarkt in Nederland dit jaar nog met 2,3 zal groeien. Deze groei wordt voornamelijk gerealiseerd door het toenemende aantal kabel- en glasvezelverbindingen die de afkalving van DSL voldoende kunnen compenseren. Voor de komende vier jaar, tot 2019, verwachten de specialisten een gemiddelde groei van 1,9 procent voor het aantal breedbandaansluitingen en 1 procent voor wat betreft de omzet.

Advertenties