Smartphone meest populaire mobiele telefoon in 2012

29 januari 2013

2012_Cheap_Smartphone_Buying_Guide_HTC_One_V_Dandy_Gadget_CellphonesSmartphones waren de meest populaire verkochte mobiele telefoons in 2012. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van marktonderzoekers IDC.

Volgens de marktonderzoekers in hun kwartaaloverzicht Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker groeide de wereldwijde verkoop van mobiele telefoons het afgelopen jaar nauwelijks met 0,2 procent. In totaal gingen er wereldwijd iets meer dan 1,7 miljard mobiele telefoons over de toonbank. In het laatste en vierde kwartaal van2012 waren dat er 482,5 miljoen, 1,9 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2011.

Marktleider van de wereldwijde mobiele telefoonmarkt is Samsung, gevolgd door Nokia en Apple. Opvallend is dat wereldwijd de top vijf nu wordt gecomplementeerd door Chinese mobiele telefoonfabrikanten. In dit geval zijn dat ZTE op een vierde plaats en Huawei op de vijfde plaats.

Smartphonemarkt dominant
De wereldwijde smartphonemarkt wordt duidelijk steeds dominanter en duidelijk de meest populaire verkochte mobiele telefoons. De wereldwijde smartphonemarkt groeide dit jaar, ten opzichte van 2011, met 10,1 procent. In totaal gingen er in de wereld iets meer dan een half miljard, 545,2 miljoen stuks, smartphones over de toonbank. In Q4 2012 werden er maar liefst 219,4 miljoen stuks verkocht. In q4 2012 was 45,5 procent van alle verkochte mobiele telefoons een smartphone. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011 was de groei 36,4 procent.

Samsung is ook marktleider op het gebied van smartphones. De Zuid-Koreaanse fabrikant wordt gevolgd door Apple. Ook in het smartphonesegment dringen de Chinese fabrikanten nu sterk door. Huawei staat, qua marktaandeel, op een derde plaats. Sony komt op een vierde plek en ZTE complementeert de top vijf. Opvallend is verder dat LG en HTC nu buiten de top vijf vallen. Volgens de onderzoekers laat de komst van de Chinese (smartphone)fabrikanten zien dat er naar de bekende high-end leveranciers Samsung en Apple nog voldoende ruimte is op de smartphonemarkt, vooral voor fabrikanten die zich op het lagere segment smartphones richten.