Goedkope smartphones stimuleren Chinese groei

2 juli 2012

Goedkope smartphones van lokale fabrikanten vormen de basis van de groei van de Chinese smartphonemarkt. Dit constateert marktonderzoeker Canalys.

In hun onderzoek stellen de marktonderzoekers nu dat het merendeel van de Chinese smartphoneverkopen plaatsvinden in het entry-levelsegment. Tot 2015 zal meer dan 40 procent van de smartphoneverkopen in China smartphones betreffen met een prijs onder de 200 dollar. Voor dit jaar zal dit percentage al op 25 procent komen te liggen, aldus Canalys.

Volgens de marktonderzoekers is China van levensbelang voor de wereldwijde smartphoneverkoop. Dit jaar is het Aziatische land verantwoordelijk voor meer dan een derde van alle smartphoneverkopen ter wereld. Het land is, aldus Canalys, al de grootste smartphonemarkt ter wereld.

Prijserosie
De onderzoekers constateren dat het goedkopere smartphonesegment ook te maken heeft met een snellere prijserosie. De laatste modellen goedkope smartphones hebben een prijs van rond de 110 dollar. In het vierde kwartaal van 2011 lag de goedkoopste prijs voor een smartphone nog op 158 dollar. De lagere prijzen worden vooral opgelegd door de Chinese mobiele operators. Deze operators leveren goedkope smartphones onder eigen merknaam en stellen daarbij bepaalde technische eisen. Deze technische eisen zijn daarbij gekoppeld aan de verkoopprijs.

Lokale fabrikanten
De goedkope smartphones zullen vooral afkomstig zijn van kleinere lokale fabrikanten,, zo stelt het onderzoek. Binnen de entry-levelmarkt gaan deze fabrikanten in China steeds vaker de concurrentie aan met de goedkopere modellen van grote merken als Sony of Nokia. De onderzoekers zien vooral veel potentieel bij lokale Chinese fabrikanten als Yulong, Gionee en K-Touch. Deze lokale fabrikanten hebben als voordeel, aldus de onderzoekers, dat zij sterke banden hebben met de Chinese mobiele operators en ook goede contacten hebben in het channel. Ook vinden opkomende merken als Xiaomi en Green Orange veel aftrek in de jeugdmarkt, de markt bij uitstek voor goedkope smartphones. Daarnaast zorgen ook niet-operators voor een opkomst van goedkope smartphones. Gevestigde Chinese internetbedrijven als Alibaba en Baidu brengen nu ook smartphones op de markt en gebruiken daarvoor lokale fabrikanten.

High-endsegment
De onderzoekers constateren tot slot dat de markt voor de high-endmodellen in China de komende jaren gelukkig ook nog voldoende rendement zal gaan opleveren. Leveranciers als Apple, HTC en Samsung zullen de markt voor toestellen boven de 400 dollar blijven domineren. Wel zullen ze darbij gezelschap krijgen van lokale fabrikanten als Huawei en ZTE die, naast goedkope modellen, nu ook het high-endsegment hebben ontdekt en daar een rol van betekenis willen spelen. De analisten van Canalys verwachten echter dat het echter nog enige tijd zal duren, merk- en marketingtechnisch gezien, voordat deze fabrikanten daadwerkelijk veel omzet in dit segment zullen behalen.